„Lektury żyją” to projekt  prof. Elżbiety Zawady, który miał na celu innowacyjne podejście do nauki literatury a także jej ożywienie poprzez przygotowanie filmików opartych na tekstach lektur bądź wykonanie fotografii inspirowanych tekstami literackimi (m.in. „Ballady i romanse” Adama Mickiewicza, „Makbet” Wiliama Szekspira oraz „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego).

Lektury 2

Uczniowie mieli szansę wcielić się w postacie znane z tych dzieł, przekształcając tradycyjne podejście do nauki w dynamiczną i interaktywną formę. W ramach projektu - trwającego od 2022/2023 -  młodzież obecnych klas 3fT oraz 4fT wybierała fragmenty utworów i odgrywała je, przy okazji wykorzystując różnorodne rekwizyty, kostiumy oraz scenografię, które pomagały w odtworzeniu atmosfery epoki. Dzięki temu uczniowie nie tylko lepiej poznali kontekst historyczny i społeczny przedstawianych wydarzeń, ale także rozwijali umiejętności artystyczne i współpracy w grupie. Praca była wykonywana po zajęciach lekcyjnych a więc dodatkowo uczniowie angażowali się w  zadania w czasie wolnym od nauki.

Projekt „Lektury żyją” stanowił nie tylko okazję do poznania głębszego sensu literatury, ale także umożliwił uczniom wyrażenie swojej kreatywności i pomysłowości. I tak wspólne nagrywanie filmów pozwoliło na rozwój kompetencji technicznych takich jak montaż wideo czy obsługa sprzętu filmowego, a także na umiejętność pracy w zespole i wspólnego podejmowania decyzji artystycznych. Również tworzenie zdjęć pozwalało uczniom na szlifowanie umiejętności twórczych oraz technicznych. W efekcie uczniowie  stali się twórcami, którzy interpretowali klasyczne teksty na własny sposób, wprowadzając do nich nowoczesne akcenty i świeże spojrzenie.

Taka innowacja pozwoliła przekształcić lekturę szkolną w interesującą przygodę intelektualną, w której uczniowie sami stają się aktywnymi uczestnikami procesu twórczego. W efekcie literatura stała się bardziej zrozumiała,  a uczniowie – jak zyskali poczucie, że „żyją” w świecie, który sami współtworzyli.

Dziękujemy uczniom klas 3fT oraz 4fT zaangażowanym w projekt! Mamy nadzieję, że w następnych latach będzie on nadal inspiracją do kreatywnych działań na lekcjach.