Głównym celem podstawy programowej w zakresie przedmiotu edukacja zdrowotna jest rozwijanie zaawansowanych kompetencji uczniów w zakresie całożyciowej dbałości o zdrowie, z uwzględnieniem samodzielności w podejmowaniu świadomych decyzji zdrowotnych oraz odpowiedzialności za zdrowie własne i otoczenia.

Edukacja zdrowotna oprócz rozwijania alfabetyzmu zdrowotnego (ang. health literacy) koncentruje się na kształtowaniu zdolności krytycznego myślenia, analizy oraz oceny informacji dotyczących zdrowia.

Wymagania ogólne podstawy programowej w zakresie przedmiotu edukacja zdrowotna obejmują rozumienie powiązań między różnymi aspektami zdrowia (fizycznego, psychicznego, społecznego, seksualnego i środowiskowego) a czynnikami wpływającymi na ich kształtowanie, rozwijanie umiejętności analizowania i wykorzystywania wiarygodnych oraz rzetelnych źródeł informacji dotyczących zdrowia, a także promowanie zdrowego stylu życia i odpowiedzialności za zdrowie publiczne.

Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało rozporządzenia określające nową podstawę programową edukacji zdrowotnej. Przedmiot ten będzie realizowany od września 2025 roku, zastępując dotychczasowe wychowanie do życia w rodzinie. Zajęcia realizowane będą w I, II oraz III klasach Technikum a także w I, II i III klasach Szkoły Branżowej I stopnia.

Podstawa programowa edukacji zdrowotnej obejmuje jedenaście kluczowych działów tematycznych:

  • wartości i postawy

  • zdrowie fizyczne

  • aktywność fizyczna

  • odżywianie

  • zdrowie psychiczne

  • zdrowie społeczne

  • dojrzewanie (wyłącznie w szkołach podstawowych)

  • zdrowie seksualne

  • zdrowie środowiskowe

  • Internet i profilaktyka uzależnień

  • system ochrony zdrowia (wyłącznie w szkołach ponadpodstawowych)

Nowy przedmiot został rozbudowany o treści związane ze zdrowiem i aktywnością fizyczną, odżywianiem, zdrowiem psychicznym, społecznym oraz środowiskowym. 

Natomiast pojęcie zdrowia traktowane jest szeroko i odnosi się do wszystkich sfer funkcjonowania: zdrowia fizycznego, psychicznego, seksualnego, społecznego i środowiskowego na wszystkich etapach życia. 

Edukacja zdrowotna ma rozwijać umiejętności:

  • realizowania działań wpływających na utrzymanie, poprawę i ochronę zdrowia,

  • rozpoznawania i reagowania na sytuacje zagrażające życiu i zdrowiu,

  • budowania pozytywnego wizerunku siebie i innych oraz podtrzymywania zdrowych relacji interpersonalnych,

  • promowania w swoim otoczeniu postaw opartych na zdrowym stylu życia,

  • monitorowania aktualnego stanu zdrowia we wszystkich jego wymiarach,

  • poszukiwania, weryfikowania i analizowania informacji w zakresie własnego zdrowia i czynników na nie wpływających.

Wymagania szczegółowe znajdują się w Rozporządzeniu Ministra Edukacji z dnia 6 marca 2025 r.
(Rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia
Dziennik Ustaw 2025 r. poz. 382, Dziennik Ustaw 2025 r. poz. 378).

Oświadczenie o rezygnacji z uczestnictwa w lekcjach edukacji zdrowotnej