Głównym celem podstawy programowej w zakresie przedmiotu edukacja zdrowotna jest rozwijanie zaawansowanych kompetencji uczniów w zakresie całożyciowej dbałości o zdrowie, z uwzględnieniem samodzielności w podejmowaniu świadomych decyzji zdrowotnych oraz odpowiedzialności za zdrowie własne i otoczenia.
Edukacja zdrowotna oprócz rozwijania alfabetyzmu zdrowotnego (ang. health literacy) koncentruje się na kształtowaniu zdolności krytycznego myślenia, analizy oraz oceny informacji dotyczących zdrowia.
Wymagania ogólne podstawy programowej w zakresie przedmiotu edukacja zdrowotna obejmują rozumienie powiązań między różnymi aspektami zdrowia (fizycznego, psychicznego, społecznego, seksualnego i środowiskowego) a czynnikami wpływającymi na ich kształtowanie, rozwijanie umiejętności analizowania i wykorzystywania wiarygodnych oraz rzetelnych źródeł informacji dotyczących zdrowia, a także promowanie zdrowego stylu życia i odpowiedzialności za zdrowie publiczne.
Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało rozporządzenia określające nową podstawę programową edukacji zdrowotnej. Przedmiot ten będzie realizowany od września 2025 roku, zastępując dotychczasowe wychowanie do życia w rodzinie. Zajęcia realizowane będą w I, II oraz III klasach Technikum a także w I, II i III klasach Szkoły Branżowej I stopnia.
Podstawa programowa edukacji zdrowotnej obejmuje jedenaście kluczowych działów tematycznych:
-
wartości i postawy
-
zdrowie fizyczne
-
aktywność fizyczna
-
odżywianie
-
zdrowie psychiczne
-
zdrowie społeczne
-
dojrzewanie (wyłącznie w szkołach podstawowych)
-
zdrowie seksualne
-
zdrowie środowiskowe
-
Internet i profilaktyka uzależnień
-
system ochrony zdrowia (wyłącznie w szkołach ponadpodstawowych)
Nowy przedmiot został rozbudowany o treści związane ze zdrowiem i aktywnością fizyczną, odżywianiem, zdrowiem psychicznym, społecznym oraz środowiskowym.
Natomiast pojęcie zdrowia traktowane jest szeroko i odnosi się do wszystkich sfer funkcjonowania: zdrowia fizycznego, psychicznego, seksualnego, społecznego i środowiskowego na wszystkich etapach życia.
Edukacja zdrowotna ma rozwijać umiejętności:
-
realizowania działań wpływających na utrzymanie, poprawę i ochronę zdrowia,
-
rozpoznawania i reagowania na sytuacje zagrażające życiu i zdrowiu,
-
budowania pozytywnego wizerunku siebie i innych oraz podtrzymywania zdrowych relacji interpersonalnych,
-
promowania w swoim otoczeniu postaw opartych na zdrowym stylu życia,
-
monitorowania aktualnego stanu zdrowia we wszystkich jego wymiarach,
-
poszukiwania, weryfikowania i analizowania informacji w zakresie własnego zdrowia i czynników na nie wpływających.
Wymagania szczegółowe znajdują się w Rozporządzeniu Ministra Edukacji z dnia 6 marca 2025 r.
(Rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia
Dziennik Ustaw 2025 r. poz. 382, Dziennik Ustaw 2025 r. poz. 378).
Oświadczenie o rezygnacji z uczestnictwa w lekcjach edukacji zdrowotnej